Гелитович М. Ікони Старосамбірщини XІV-XVI століть зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. – Львів: Свічадо, 2010. – 240 с.
На відміну від попередніх видань, що представляли окремі іконографічні групи у збірці іконопису НМЛ, це презентує твори які походять з одного реґіону. Книга являє собою найповніший досі здійснений огляд ікон із винятково багатої своєю мистецькою спадщиною Старосамбірщини. Велика їх частина до тепер залишалася маловідомою або й взагалі незнаною, навіть для більшості дослідників. Загалом у альбомі представлено сто одинадцять пам’яток зі Старосамбірщини, що зберігаються в Національному музеї у Львові. Із них у альбомній частині репродуковано дев’яносто ікон, а у каталожній частині наприкінці книги представлено усі твори. Тут, поряд з невеликою кольоровою світлиною, вміщено лише найважливішу інформацію, що стосується датування, матеріальної характеристики пам’яток, стану збереження, їх походження та надходження до музею, а також бібліографію. Доволі вичерпна вступна стаття, наскільки дозволяє формат, розкриває іконопис цього реґіону в контексті історії українського мистецтва XІV-XVI ст. Достатньо уваги приділено стилістиці творів та їх атрибуції. Також у вступі опубліковано багато пам’яток іконопису Старосамбірщини, що знаходяться в інших музейних колекціях України та Польщі, у приватних збірках та тих, які зберігаються в церквах. Серед них є унікальні, раніше невідомі, твори початку XVI ст., такі як «Старшний Суд» із Великої Лінини, чи «Святі Параскева та Варвара» з Морозовичів.
Це видання є добрим прикладом фахового підходу до вивчення культурної спадщини малих реґіонів та українського іконопису загалом, а заразом цінним мистецьким продуктом.
Роман Зілінко,
науковий співробітник НМЛ, Львів